Lancômes filosofi och värden
PÅ LANCÔME ÄR VI ÖVERTYGADE OM ATT LYCKA ÄR DEN MEST ATTRAKTIVA FORMEN AV SKÖNHET
LA VIE EST BELLE EN LANCÔME
Lancôme talar till kvinnors intelligens. Vi låter dem välja sin egen skönhet, vilket är kärnan i allt vi gör.
Så grundades Lancôme
"Varför skapade jag Lancome?
Därför att jag hade märkt att två amerikanska varumärken hade tagit över hela skönhetsindustrin.
Det behövdes ett franskt namn också"
- Armand Petitjean
ARMAND PETITJEAN
År 1935 såg den store visionären Armand Petitjean en värld framför sig där vetenskap och skönhet förenades i en. Ett universum med namnet LANCÔME.
Utvecklat med målet att sprida själen och smaken av Frankrike över hela världen. Lancôme blev omedelbart ett modernt skönhetsmärke: i en kombination av dofter, hudvård och makeup och ett internationellt klientels behov att fylla. Inom sex månader hade Lancôme börjat säljas i 30 länder.
Lancôme var den flamboyante och elegante och gentlemannen Armand Petitjeans skötebarn. Kort till växten men stolt i sin hållning. Armand Petitjean skötte sin mustasch och sitt pipskägg med största omvårdnad var alltid oklanderligt klädd i pastellfärgade skjortor med vit krage och manschetter. Han var otroligt artig och tog alltid av sig hatten för alla sina anställda, men hans ögon .... en oskyldigt blå blick när han ville charma någon ... kunde sekunden efteråt spänna en stålblå blick i samma person. Dessutom var han hundra procent fokuserad på sin uppgift. Han var även en otroligt modig man som aldrig var rädd för att ta risker. Sist men inte minst var han en stor estet och gourmand, vida känd för sina söndagsluncher.
När han grundade Lancôme år 1935 var han redan femtio år gammal och hade flera olika yrkeskarriärer bakom sig i flera länder, och hade levt många olika liv. Dessa tidigare erfarenheter skulle sätta en tydlig prägel på utvecklingen av varumärkets identitet; han glömde framför allt aldrig Sydafrika där han hade jobbat som importör av varor från Europa; inte heller skulle han glömma sina bedrifter på franska utrikesministeriet.
En annan bestående influens i hans liv och karriär var hans samarbete med Francois Coty, mannen som hade lärt honom parfymerarens förfinade konst, och från vilken han precis hade skilts för att skapa sitt eget varumärke. Coty, som anses vara den moderna parfymkonstens fader, hade skapat både unika och exklusiva dofter. I Petitjeans ögon hade han däremot begått det största brottet; i sin jakt på att öka sin försäljning hade han börjat tumma på standarden.
Armand Petitjean bestämde sig för att plocka upp stafettpinnen; varumärket han själv skapade skulle komma att bli själva definitionen av prestige. Han kastade sig inte ut i det nya äventyret på egen hand. Han var omgärdad av en grupp likasinnade kollegor som d'Ornano-bröderna, kemisten Pierre Velon och Georges Delholme, Cotys före detta designchef. Samtliga var gamla beundrare av Coty, som hade blivit besviken på riktningen hans företag hade tagit.
Samtidigt som de skapade de första produkterna letade även Armand Petitjean efter ett namn på det nya företaget. Ett tag funderade han till och med på att använda namnet på platsen där han var född, Saint-Loup, men bestämde sig till slut för att det inte var tillräckligt kvinnligt. Han drömde om ett namn med en äkta fransk klang, ett eko av berömda historiska namn som Brantôme, Vendôme ... Ett namn som skulle definiera värdena i den elegans som låg honom så nära.
Ikoniska produkter
Lancôme är ett varumärke som tilltalar kvinnors intelligens. Det låter dem välja sin egen skönhet. Det ligger i varumärkets DNA, något du själv kommer att upptäcka i berättelsen om Lancôme. Vi inledde med att lansera inte bara en utan hela fem dofter för att bemöta behoven hos kvinnor från alla kontinenter; ett annat exempel är kollektionen med 18 Conquête pudernyanser.